Filosofía del siglo XX: Arendt, Beauvoir y Marx

Hannah Arendt

Filósofa alemana que nace en Hannover en el año 1906 y muere en el año 1975. A los 22 años obtiene el doctorado en filosofía. Fue una de las filósofas más independientes del siglo XX. En la obra Las orígenes del totalitarismo analiza la dominación en el nazismo y en el estalinismo. El totalitarismo es un fenómeno siempre presente como posibilidad y establece como principios una idea absoluta, a la que la realidad tiene que someterse a partir de una violencia y control constantes. Arendt se preocupó por la forma de actuación colectiva en un régimen totalitario. Analizó la reflexión sobre un juicio a un oficial responsable de la solución final y así encontró la banalización del mal, que es un mecanismo psicológico que invertía la situación de víctima. En la obra La condición humana hace una lectura de los peligros de nuestra época y destaca la importancia de recuperar el espacio público y político porque puede acabar en la pasividad más mortal y estéril de todas. Analiza la vida del ser humano en tres ámbitos: el labor, el trabajo, la acción.

Arendt denuncia que nuestras vidas no se desarrollan en la esfera más humana de la acción, que giran alrededor del trabajo.

La obra es una llamada a recuperar la buena política. La política debe de ser ejercida por una ciudadanía responsable y dispuesta a llegar a acuerdos en el espacio público. El ser humano puede actuar en un modo común en el ámbito de una verdadera democracia y esta es la única esperanza de que la banalidad del mal no se extienda en nuestro mundo.

Simone de Beauvoir

Pensadora e novelista francesa, fundadora da revista Tiempos modernos o 15/10/1945 e se transformó y nun referente político e cultural do pensamento francés. O seu ensayo mais coñecido é O segundo sexo q constitue un profundo estudo da condición da muller na sociedade. A loita sufraxista tivo como resultado importantes avances sociais, a desigualdades entre homes e mulleres continuaba sendo constante na sociedade do s.XX. Simone considera intolerable esta situación de inferioridad e e defende un feminismo da igualdade que incorporen plenamente á muller en todos os dereitos civis que o voaron xa posue e q lle permite gozar dunha existencia íntegra como persoa.

As sociedades, gobernadas polo home desenvolveron toda a clase deitos sobre a Muller que se viu encerrada nunca condición. Está esencia refirese como o mito do eterno feminino que é un arquetipo psicolóxico q considera q a Muller ten unha serie de características e un rol de cuidadora, a Muller ven como o outeo como a alteridade como o segundo sexo.

Simone separa os aspectos bioloxicos e corporias da Muller e a constitución e as expectativas sociais q se producen pola suposta esencia do ser Muller, a muller pode tomar o control da sua vida para deixar de estar alienada no seu ser muller ante isto Simone vai buscar unha Muller que podía transcender a sua propia condición e ser un SH plenamente libre. A maternidades ten sepre q ser elixida pero por outra banda a Muller ten q ter a posibilidade de ser productiva e conquistar un mundo similar ao do home. 

A nosa autora cría no amor e na complicidade entre SH q deciden vir cn lucidez e plenitude a vida, está fraternidades en igualdade é a aspiración que guía o seu pensamento. A vida é un drama q a pensadora existencialista intentou comprender más súas manifestacions: a vellez e a morte. A vellez golpea a Muller polos cambios bioloxicos coma polas convencions sociais.

Ante o pasado do tempo el propón q homes e mulleres nos convirtamos en auténticos compañeiros de vida respectando a liberdade do outro e enfrentandonos xuntos á complexidade da existencia.


Marx 

O século XIX foi unha época convulsa onde se pasou dun sistema feudal a un sistema capitalista. O marxismo é un dos grandes paradigmas do mundo contemporáneo. Partindo da Tese XI na q Marx afirma q os filósofos limitaronse a interpretar o mundo d diversos modos do q se trata é d transfomalo, podemos afirmar q o elemento específico reside na articulación d dous niveis distintos: nivel teórico, nivel práctico.

O marxismo é teoría e praxe q deriva de tres fontes principios: Filosofía idealista alemana, economia política inglesa, o socialismo francés.

O marxismo situase na época de apoxeo do capitalismo industrial de libre competencia isro supón q a nobreza é substituida pola burguesía industrial. A aparición dunha enorme masa de asalariados sometida a explotación e situacións inhumanas, isto irase organizando nun movemento obreiro apoyado por intelectuais.Marx tratou o problema antropolóxico en controversia có d Hegel e de Feuderbach , Hegel concibe ao home como espiritual. A esencia humana é o pensamento. Feuderbach reivindica o corpo, a sensibilidade, o sentimiento…

antropoloxía de Marx ten 3 temas q son: A teoría da esencia, Teoría da alienación, teoría do novo SH. Tª da esencia: define ao SH en relación con Deus, Natureza… o SH e o ser supremo o home non é predicado por Deus e nisto coincide con Feuderbach e isto o chama alienacion religiosa logo en 2° lugar o home e un ser natural activo q forma parte da natureza e a necesita para satisfacer a s suas necesidades. É o traballo a praxe productiva q distingue ao SH dos animais , en 3° lugar o home é un ser social, o traballo non só relaciona ao SH coa natureza senón tamén cn outros SH, en 4° lugar o SH e un ser histórico q producese a si mesmo como home ao longo da historia. Tª da alienación significa q os productos da actividades humana convierte se en forzas superiores e autónomas q dominan ao SH ahí tres clases fundamentais: alienacion relixiosa, socio-politica, económica a relixiosa é un fenómeno derivado reflexo da miseria económica e social, a socio-politica sobre umha divison entre 2 esferas: persoa privada e persoa pública, e a economica ten lugar no proceso d traballo e ten 4 aspectos: producto de traballo, actividades productiva, ser genérico outros seres humanos, Tª do novo SH supón todo tipo de alienación recuperación da esencia e reconciliación do home.

Materialismo histórico regírese a producción material. É unha Tª científica sobre a historia e a sociedades a sua tese central afirma que non son as ideas as q dirixen a hª senón a vida material, un modo de producción comprende dúas partes a infraestructura económica e a superestructura